«12 + 1 βήματα για τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια», Εκδήλωση Κ.Ο.

12+1 Βήματα για την αντιμετώπιση του προβλήματος των Κόκκινων Στεγαστικών Δανείων

12+1 Βήματα για την αντιμετώπιση του προβλήματος των Κόκκινων Στεγαστικών Δανείων

Με προστασία της πρώτης κατοικίας
Με εξατομικευμένες προτάσεις
Με Δίκαιο επιμερισμό των βαρών
Με ρεαλισμό και προστασία του Τραπεζικού Συστήματος
Με προστασία των Καταθέσεων
Με πρόνοια για τους Ενήμερους δανειολήπτες
Με σεβασμό στις ανάγκες τόσο της Κοινωνίας όσο και της Οικονομίας.

Α) Το πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους. Ανάγκη για λύση στο θέμα των ληξιπρόθεσμων στεγαστικών δανείων:

Αποτελεί θεμελιώδη υποχρέωση της Πολιτείας η προστασία της περιουσίας των Ελλήνων και η διασφάλιση της συμμετοχής τους στην Οικονομική και Κοινωνική ζωή της χώρας. Αυτή η υποχρέωση επιτείνεται εν μέσω της πολυετούς κρίσης και της συνεχιζόμενης ύφεσης της Ελληνικής Οικονομίας.

Το ιδιωτικό χρέος των πολιτών, προς το Δημόσιο και τις Τράπεζες, ενήμερο και ληξιπρόθεσμο, τείνει να αγγίξει και να ξεπεράσει το Δημόσιο Χρέος. Αυτή η πραγματικότητα συνιστά μία βόμβα στα θεμέλια της προσπάθειας που πρέπει να καταβάλλουμε για να σπάσουμε το φαύλο κύκλο της κρίσης. Η κατάσταση μάλιστα έχει επιδεινωθεί τον τελευταίο χρόνο και τούτο φαίνεται από την έκρηξη χρεών προς ΔΕΚΟ, οι οποίες τείνουν να δεκαπλασιαστούν. Η αντιμετώπισή του ιδιωτικού χρέους , είναι μείζον ζήτημα, για να μπορέσει η Ελληνική Οικονομία να ανακάμψει. Πρωτίστως είναι κυρίαρχο θέμα για να αλλάξει η ψυχολογία στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας, να αποδεσμευτούν πόροι για την χρηματοδότηση της οικονομίας και τη διασφάλισης κατ’ επέκταση της κοινωνικής σταθερότητας.

Ειδικότερο ζήτημα, του ιδιωτικού χρέους είναι αυτό των ληξιπρόθεσμων στεγαστικών δανείων, που αφορά μεγάλη μερίδα, των συμπολιτών μας, που ενέχονται οι ίδιοι ως πρωτοφειλέτες αλλά και ως εγγυητές, σε Δάνεια που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν.

Η επίλυση του προβλήματος των ληξιπρόθεσμων δανείων με ενέχυρο την Α’ Κατοικία, θα βοηθήσει στην αναστροφή της τάσης αύξησης των κόκκινων Δανείων, και θα συμβάλλει αποφασιστικά στη σταθεροποίηση του τραπεζικού συστήματος, την αποκατάσταση της ρευστότητας στην αγορά, και την αποτελεσματική προστασία των καταθέσεων.

Και πάνω από όλα θα δημιουργήσει αίσθημα ασφάλειας στην Ελληνική Κοινωνία.

Ειδική κατηγορία των συμπολιτών μας, είναι όσοι δανείστηκαν σε Ελβετικό Φράγκο, οι οποίοι καταβάλλουν το τίμημα μίας τοκογλυφικής συμπεριφοράς των πιστωτικών ιδρυμάτων.

Β) Οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ προστάτευσαν την Α’ κατοικία των δανειοληπτών. Οι ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ συμφώνησαν για την παράδοση στα ξένα funds.

Οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ από την αρχή της κρίσης πήραν μέτρα για την προστασία της Α’ κατοικίας των μικρών και μεσαίων νοικοκυριών από πλειστηριασμούς.

Ο Ν. 3869/2010 ήταν το πρώτο σημαντικό βήμα σε αυτή την κατεύθυνση, ενώ σημαντικά προσέφερε σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων που διασφάλισαν απόλυτα την προστασία της Α’ κατοικίας ως το τέλος του 2014.

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ αντίθετα συμφώνησε με την τρόικα για την δυνατότητα πώλησης των στεγαστικών δανείων σε ξένα funds (τα οποία η ίδια χαρακτήριζε ως κοράκια των αγορών), περιορίζοντας μάλιστα την προστασία στα φτωχά μόνο νοικοκυριά και μάλιστα ως τις 31/12/2017.

Έχει συμφωνήσει για την από κει και πέρα «απελευθέρωση» των πλειστηριασμών, εντείνοντας το κλίμα ανασφάλειας και αβεβαιότητας στους πολίτες.

Έχει συμφωνήσει να επιτρέψει στα funds με την απειλή των πλειστηριασμών να εκβιάζουν τα μικρά και μεσαία νοικοκυριά που λόγω της κρίσης αδυνατούν να εξοφλήσουν τα δάνειά τους.

Γ) ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Η λύση στο μείζον αυτό πρόβλημα θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της ότι

α) απαντά σε μία κατάσταση ανάγκης

β) πρέπει να έχει διευρυμένες δυνατότητες στην αναδιάρθρωση των χρεών

γ) πρέπει να δίνει κίνητρα στους συνεπείς δανειολήπτες να συνεχίζουν να συμβάλλουν με τη στάση τους στη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος

δ) πρέπει να διασφαλίζει στο τραπεζικό σύστημα την άμεση ροή της χρηματοδότησής του

ε) πρέπει να βασίζεται σε μία Κοινωνική συμφωνία, από την οποία να βγαίνουν ωφελημένοι και οι δανειολήπτες αλλά και τα πιστωτικά ιδρύματα

στ) η νομοθετική παρέμβαση της πολιτείας να είναι το επιστέγασμα της συμφωνίας, να είναι ρυθμιστική και να διασφαλίζει την ισορροπία συμφερόντων των δύο πλευρών

Η Οικονομία και η Κοινωνία, δεν είναι αντιτιθέμενες πλευρές. Έχουν όμως κανόνες που πρέπει να γίνονται σεβαστοί, και πρέπει να βρίσκονται σε ισορροπία και όχι σε σχέση αντίθεσης.

Είναι προφανές, ότι δεν υπάρχει οικονομία χωρίς τράπεζες, δεν υπάρχει όμως κυρίως οικονομία χωρίς κοινωνία.

Οι πλειστηριασμοί, είναι η συνταγή της ολοκληρωτικής ήττας, της οικονομίας και της κοινωνίας και πολλαπλασιάζουν τις αδυναμίες του χρηματοπιστωτικού συστήματος, εκμηδενίζουν τις αξίες της κτηματαγοράς, υπονομεύουν την προοπτική της οικονομικής ανάπτυξης , και καταστρέφουν τους δανειολήπτες, δημιουργώντας οξυμμένα κοινωνικά προβλήματα.

Ο κύριος σοβαρός αποτρεπτικός παράγοντας των πλειστηριασμών, μετά την ψήφιση του 3 ου μνημονίου είναι η ενημερότητα με κάθε τρόπο των Δανείων. Κερδίζουν οι δανειολήπτες, κερδίζει η κοινωνία, ενισχύεται η εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα των καταθετών, θεμελιώνεται η προοπτική της οικονομικής ανάταξης και ανάπτυξης.

Η Δημοκρατική Συμπαράταξη ως η προοδευτική δύναμη, στην Ελληνική Κοινωνία, μπορεί να αρθρώσει, μία ρεαλιστική πολιτική πρόταση, που να προστατεύει την περιουσία και το θεμελιώδες δικαίωμα των πολιτών να συμμετέχουν στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας ταυτόχρονα με την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του τραπεζικού συστήματος και την προστασία των καταθέσεων των πολιτών.

Ο Βασικός Κανονιστικός Κανόνας για την επίλυση του μείζονος ζητήματος, θα είναι ο Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών με εξειδικεύσεις στα σημεία που είναι ατελής, με πλαίσιο νομοθετικών ρυθμίσεων που ορίζουν τις υποχρεώσεις των δύο συμβαλλόμενων πλευρών.

Πάγωμα της οφειλής για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, για όσο διάστημα διαρκούν σε αυτούς τα ακραία κοινωνικά και οικονομικά φαινόμενα τα οποία αντιμετωπίζουν. Και εν συνεχεία στις ρυθμίσεις οι οποίες προτείνονται με το σχέδιό μας. Προφανώς, με νομοθετικές βελτιώσεις, προτείνουμε την παράταση ισχύος του Ν. 3869/2010.

Αναμόρφωση του Τειρεσία, ώστε όσοι έχουν ενήμερα στεγαστικά Δάνεια να έχουν αυξημένη πιστοληπτική ικανότητακαι να υπάρχει διαφορετικός βαθμός αξιολόγησης των καθυστερήσεων μεταξύ προϊόντων στεγαστικών δανείων και καταναλωτικών δανείων. Να αποσυνδεθεί από τα πιστωτικά Ιδρύματα, η δυνατότητα ρύθμισης στεγαστικών ενυπόθηκων δανείων από την ρύθμιση των καταναλωτικών προϊόντων.

Αφαίρεση τόκων υπερημερίας.

Νομοθετική παρέμβαση ώστε να ορίζεται ότι οι απαιτήσεις των πιστωτικών ιδρυμάτων εξαντλούνται στις λογιστικά εγγεγραμμένες οφειλές των δανειοληπτών και δεν μπορούν να απαιτηθούν μη λογιστικοποιημένες εγγραφές όπως τόκοι υπερημερίας, από όταν τα δάνεια ήρθαν σε οριστική καθυστέρηση. Με αυτό τον τρόπο επέρχεται μία εξ αρχής ελάφρυνση του οφειλέτη η οποία και θα αποτελεί κίνητρο για την υπαγωγή σε ρύθμιση. Η ρύθμιση αυτή σε σχέση με τις τρέχουσες ληξιπρόθεσμες οφειλές του δανειολήπτη τον απαλλάσσει στα στεγαστικά από το 25%, μεσοσταθμικά των τρεχουσών οφειλών του και στα καταναλωτικά δάνεια υπερβαίνει το 40%. Δηλαδή το Δάνειο ρυθμίζεται περίπου από το ύψος το οποίο είχε την περίοδο που κατέστη ληξιπρόθεσμο . Για τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, δεν είναι δυνατόν, εν μέσω της κρίσης να αναζητούνται και να εξοφλούνται τόκοι επί των τόκων εν μέσω της κρίσης

Αντικειμενικός τύπος καθορισμού της δόσης.

Νομοθετική Συμπλήρωση του Κώδικας Δεοντολογίας ώστε μέσω αντικειμενικά προσδιορισμένου μαθηματικού να ορίζεται ένα πλαφόν καταβολής δόσης, ανά δανειολήπτη που θα λαμβάνει υπόψη του, τόσο την κλίμακα εισοδήματος όσο και τις λοιπές υποχρεώσεις του σε Εφορία και Ασφαλιστικά Ταμεία, και να προκύπτει εξατομικευμένα η οικονομική δυνατότητα εξόφλησης των οφειλών. Το ποσό αυτό θα επικαιροποιείται ανά έτος.

Ενιαίοι κανόνες για τις ρυθμίσεις.

Είναι απαραίτητο να απομακρυνθούμε από τις αρχικές συμβατικές υποχρεώσεις του Δανειολήπτη, ώστε τα οι ρυθμίσεις να υπόκεινται σε ενιαίους κανόνες. Τα πιστωτικά ιδρύματα θα πρέπει να συμβάλλουν αποφασιστικά στη σύγκληση των επιτοκίων των ρυθμίσεων, σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που σήμερα διαπραγματεύονται στην αγορά, διότι αυτό θα συμβάλλει αποφασιστικά στην σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος.

Ακύρωση καταχρηστικών ρυθμίσεων.

Όπου μονομερώς αυξήθηκαν από πιστωτικά ιδρύματα ( πχ PROBANK), τα επιτόκια των δανείων, με την επίκληση μάλιστα της κρίσης, προτείνουμε την άμεση εξομοίωσή τους, με τα συμβατικά επιτόκια που υπεγράφησαν και την αναμόρφωση των δανείων αυτών, ώστε να ο δανειολήπτης να επιβαρύνεται μόνο με τις συμβατικά συμφωνημένες χρεώσεις.

Αναδιάρθρωση οφειλών με βάση την εμπορική αξία

Ενθάρρυνση της χρήσης του χρηματοδοτικού εργαλείου του διαχωρισμού της οφειλής και του « παγώματος», μέρους αυτής. Βάση του διαχωρισμού είναι η ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΞΙΑ του ακινήτου. Η συνεπής εξόφληση του τιμήματος της εμπορικής Αξίας με συνέπεια , θα συνεπάγεται ανά έτος, ανάλογη μείωση του « παγωμένου» άληκτου κεφαλαίου. Έτσι ώστε στο τέλος της ρύθμισης των εναπομένον κεφάλαιο να είναι πλήρως βιώσιμο για το δανειολήπτη.

Εναρμόνιση και ενιαία αντιμετώπιση των δανείων είτε πρόκειται για Δάνεια με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, είτε για Δάνεια που δεν έχουν εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Αποτελεί ακραία μορφή ανισότητας και παραβίασης του Συντάγματος, που σε καμία αιτία Δημοσίου Συμφέροντος δεν εδράζεται, η εξαίρεση των δάνειων με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου από το Νόμο που περιορίζει τον ανατοκισμό των οφειλών.

Με τον ίδιο τρόπο που προτείνουμε για τις τράπεζες θα πρέπει να ρυθμιστούν τα Δάνεια με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, των οποίων σημαντικό τμήμα των καθυστερήσεων έχουν βεβαιωθεί στις Δ Ο Υ, και αποτελούν οφειλές προς το Ελληνικό Δημόσιο πλέον. Η ρύθμιση εν προκειμένω θα πρέπει να γίνει μέσω των τραπεζών με επιστροφή της οφειλής και τις αντίστοιχες διαγραφές των ληξιπρόθεσμων χρεώσεων για να τύχουν ισότιμης αντιμετώπισης οι συγκεκριμένοι δανειολήπτες σε σχέση με το υπόλοιπους.

Κίνητρα για τους ενήμερους δανειολήπτες.

Για τους ενήμερους δανειολήπτες στεγαστικών Δανείων, προτείνεται η υιοθέτηση από τα Πιστωτικά Ιδρύματα κινήτρων, όπως:

Α) Μείωση του επιτοκίου δανεισμού, άρα και της δόσης

Β)Επιστροφή ως επιβράβευση τμήματος των τόκων που έχουν καταβληθεί.

Προτείνεται ο δραστικός περιορισμός της ευθύνης των εγγυητών, ώστε να απελευθερωθεί ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας από την πίεση που υφίσταται εξαιτίας της απόφασης του να εγγυηθεί σε Δάνεια χωρίς να έχει προσδοκία προσωπικής ωφέλειας ( για παράδειγμα εγγυήσεις σε συγγενικά πρόσωπα).

Για τους δανειολήπτες σε Ελβετικό Φράγκο, προτείνεται η μετατροπή των δανείων τους σε Ευρώ, με ονομαστική αξία του δανείου σε Ευρώ κατά την ημέρα της εκταμίευσης και επιτόκιο ίδιο με αυτό των ρυθμιζόμενων δανείων, και αναμόρφωση του ύψους του άληκτου κεφαλαίου ανάλογα με τις καταβολές που έχουν γίνει.

Είναι κάθετη η αντίθεσή μας, προς οποιαδήποτε πώληση των στεγαστικών δανείων σε Funds. Αυτή θα οδηγούσε εκρηκτικά κοινωνικά αδιέξοδα και θα υπονόμευε την ίδια τη σταθερότητα του Τραπεζικού συστήματος. Η επαναγορά των Στεγαστικών Δανείων, μολονότι ακούγεται ελκυστική, στην πραγματικότητα υποκρύπτει μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα τα οποία θα αποκτήσουν την Ελληνική Γη, σε πολύ μικρή αξία. Διότι αυτή η πρόταση, δεν αφορά τη συντριπτική πλειοψηφία των δανειοληπτών που είτε με δυσκολίες αποπληρώνει τα Δάνειά της, είτε λόγω των υψηλών δόσεων αδυνατεί να εξυπηρετήσει τα Δάνειά της.

Οι προτάσεις μας εξάλλου σε συνδυασμό με το Νόμο 3869/2010, παρέχουν πλήρη προστασία στην πρώτη κατοικία των Ελλήνων, και την δυνατότητα να αποκατασταθούν, οι αθέμιτες πρακτικές που έχουν κατά καιρούς εφαρμόσει τραπεζικά ιδρύματα. Αυτό χωρίς να χρειάζεται να προσφύγουμε σε επιλογές, οι οποίες στερούνται ηθικής απέναντι στο κοινωνικό σύνολο και καταρρακώνουν την έννοια της Πίστης πάνω στην οποία πρέπει να στηρίζεται ένα σύγχρονο χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Ενδεικτικά μπορούμε να πούμε το εξής. Με την πρότασή μας ένα μέσο στεγαστικό Δάνειο που σήμερα έχει σε οριστική καθυστέρηση 100.000 Ευρώ, θα ρυθμιστεί στις 75000 Ευρώ ονομαστική αξία του Δανείου, η δόση μπορεί να περιοριστεί ανάλογα τη φορολογική δήλωση έως και το 15- 20%, συμβατικής δόσης.

Δ) ΤΑΜΕΙΟ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΩΝ ΚΑΙ ΔΑΝΕΙΩΝ: ΒΙΩΣΙΜΕΣ ΛΥΣΕΙΣ- ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΣΤΗ ΖΩΗ.

Ειδική κατηγορία δανειοληπτών είναι, οι δανειολήπτες του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Οι διαρκείς μειώσεις των μισθών και των συντάξεων, έχουν ως αποτέλεσμα, οι δόσεις των δανειακών υποχρεώσεων συνταξιούχων και εν ενεργεία Δημοσίων Υπαλλήλων να συμβάλλουν στην υποβάθμιση του βιοτικού τους επιπέδου. Οι λύσεις που έχουν εφαρμοστεί μέχρι σήμερα είναι ατελείς. Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης στο θέμα αυτό προσφέρει μόνο παροδικές και όχι οριστικές λύσεις.

Εμείς πιστεύουμε ότι μέσα στην κρίση έχουν όλοι δικαίωμα σε μία αξιοπρεπή διαβίωση, για αυτό και στηρίζουμε μία οργανωμένη προσπάθεια που αφενός θα μειώνει τις δόσεις των δανείων (ανάλογα με το εισόδημα των συνταξιούχων και των εργαζόμενων του Δημόσιου Τομέα) αφετέρου θα μειώνει τα επιτόκια του δανεισμού, ώστε τα Δάνεια και να εξοφληθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα και να πάψουν να είναι βρόχος για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Ε) ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ-ΟΔΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΓΙΑ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΚΟΚΚΙΝΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ

Η έξοδος από την οικονομική κρίση, αποτελεί σήμερα τον πρώτο και μεγάλο εθνικό στόχο. Δεν μπορούμε παρά να τον πετύχουμε με Δίκαιο Επιμερισμό, βαρών και οφελών. Δεν μπορούμε παρά να τον πετύχουμε, με συλλογικό όραμα και συλλογική κινητοποίηση όλων των Δυνάμεων της Κοινωνίας. Η εμπέδωση ενός κλίματος Δικαιοσύνης και Ασφάλειας είναι το πρώτο μεγάλο Βήμα. Η Αλλαγή της ψυχολογίας στην οικονομία είναι το δεύτερο μεγάλο βήμα. Η πρότασή μας ακριβώς αυτούς τους στόχους έχει. Συνεργατικά και όχι ανταγωνιστικά η οικονομία και η κοινωνία, μπορούν δομήσουν τους όρους εξόδου από το σημερινό αδιέξοδο.

Η λύση που προτείνουμε είναι πραγματική, ρεαλιστική και Δίκαιη. Εξασφαλίζει την Κοινωνική Συνοχή και Δίνει ώθηση στο τραπεζικό σύστημα. Δίνει κίνητρα ρύθμισης των χρεών χωρίς να διαταράσσεται η ισορροπία του Τραπεζικού συστήματος αντίθετα ενισχύεται. Είναι μάλιστα ένας οδικός χάρτης που βάσιμα πιστεύουμε ότι μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των κόκκινων στεγαστικών δανείων με πολύ μεγαλύτερη αποκλιμάκωση από αυτή που προβλέπουν οι μνημονικοί όροι.

Η πρότασή μας αφορά, αυτούς που πλήγηκαν από την κρίση.

Δηλαδή τα μεσαία και λαϊκά στρώματα, που σήμερα αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.

Η πρότασή μας δεν αφορά, και δεν μπορεί να αφορά όσους καταχρηστικά αξιοποίησαν το καθεστώς αναστολής των πλειστηριασμών, για να μην εξοφλούν το τίμημα απόκτησης ιδιαίτερα μεγάλης αξίας περιουσιών.

Απαιτείται η ύπαρξη μίας κυβέρνησης που να έχει τη γνώση και τη βούληση να επιλύσει αυτό το μείζον πρόβλημα της Ελληνικής Οικονομίας

Ομιλία Φ.Γεννηματά στην ημερίδα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για την παρουσίαση της πρότασης που αφορά στα «Κόκκινα στεγαστικά δάνεια»

 

Ομιλία Φώφης Γεννηματά στην ημερίδα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για την παρουσίαση της πρότασης που αφορά στα «Κόκκινα στεγαστικά δάνεια»

Κυρίες και Κύριοι,

Παρουσιάζουμε τις θέσεις μας και ανοίγουμε το διάλογο με τους φορείς της κοινωνίας, τις καταναλωτικές οργανώσεις, το Τραπεζικό Σύστημα αλλά και τους πολίτες, για το μείζον θέμα των “Κόκκινων Στεγαστικών Δανείων”.

Θέμα που είναι πρωτεύον για εκατοντάδες χιλιάδες Ελληνίδες και Έλληνες που είτε αδυνατούν λόγω των συνεπειών της κρίσης να εξοφλήσουν το δάνειό τους και αντιμετωπίζουν κίνδυνο να χάσουν το σπίτι τους, είτε το εξοφλούν ως τώρα αλλά νοιώθουν ιδιαίτερη ανασφάλεια για το μέλλον.

Και θέλω να συγχαρώ τόσο την Κοινοβουλευτική μας Ομάδα, όσο και τα στελέχη μας που δούλεψαν με σοβαρότητα και ευθύνη, και ιδιαίτερα τον Παντελή Καμά και Βαγγέλη Βότση ώστε να καταθέσουμε το σημερινό ολοκληρωμένο πλαίσιο προτάσεων στον Διάλογο.

Κυρίες και Κύριοι,

Επιτρέψτε μου μια αναγκαία πολιτική παρένθεση γιατί σε λίγες μέρες εδώ στην Βουλή, θα γίνει μια ακόμη προσπάθεια συγκρότησης της ανεξάρτητης αρχής, του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.

Ξεκαθαρίσαμε από την αρχή ότι η Δημοκρατική Συμπαράταξη στηρίζει κάθε θετική προσπάθεια για την ρύθμιση του ραδιοτηλεοπτικού τοπίου με βάση τις Συνταγματικές προβλέψεις και τον αποφασιστικό ρόλο του ΕΣΡ στις διαδικασίες.

Πετύχαμε με τις προσπάθειές μας να ακυρώσουμε τα Κυβερνητικά σχέδια για το μαύρο στα κανάλια και για τον έλεγχο της ενημέρωσης.

Υποχρεώσαμε τον κ. Παππά να καταργήσει τις αντισυνταγματικές διατάξεις του νόμου του και να αποδώσει τις πλήρεις αρμοδιότητες στο ΕΣΡ, κατοχυρώνοντας και την “σύμφωνη γνώμη” του σε όλα τα βήματα της διαδικασίας.

Η εξέλιξη αυτή πρέπει να οδηγήσει στην συγκρότηση του ΕΣΡ, με πρόσωπα υψηλού κύρους και συναινετική λογική σύμφωνα με τις επιταγές του Συντάγματος.

Προτείναμε πριν λίγες ημέρες ως Πρόεδρο ένα πρόσωπο αδιαμφισβήτητου κύρους και ευρείας αποδοχής, τον καθηγητή κ. Γ. Σωτηρέλλη.

Θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να συγκροτηθεί η ανεξάρτητη αρχή και να προχωρήσει ο διαγωνισμός χωρίς τις καθεστωτικές παρεμβάσεις Παππά και τους περιορισμούς στον αριθμό των καναλιών.

Εδώ όμως θα κριθούν όλοι. Και η ΝΔ πρέπει να εγκαταλείψει την άγονη στάση της που ουσιαστικά οδηγεί συνειδητά στο να αναπαραχθεί η ασυδοσία στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.

Και ο ΣΥΡΙΖΑ να εγκαταλείψει κάθε σκέψη, για έλεγχο του ΕΣΡ και νέες μεθοδεύσεις που θα έχουν ως στόχο την επιβολή ελεγχόμενης ενημέρωσης, κάτι που θα αποτελεί πλήγμα για την Δημοκρατία.

Ο Ελληνικός λαός μας παρακολουθεί και θα βγάλει τα συμπεράσματά του.

Κυρίες και Κύριοι,

Η Ελληνική Οικονομία, η πραγματική οικονομία και τα νοικοκυριά, βιώνουν σήμερα τις δραματικές συνέπειες της Κυβερνητικής ανικανότητας και των επιλογών της που πισωγύρισαν την Οικονομία και οδήγησαν στο 3ο Μνημόνιο.

Η ύφεση, οι φόροι, οι περικοπές στις συντάξεις, η ανεργία, αποτελούν εφιάλτη για τους πολίτες.

Ο ανασχηματισμός, η αλλαγή ή η ανακύκλωση κάποιων προσώπων, δεν μπορεί να σώσει μια Κυβέρνηση που είναι πολιτικά χρεοκοπημένη και κοινωνικά απομονωμένη.

Πόσο μάλλον όταν αποδεικνύεται ότι ο κ. Τσίπρας είναι ολοκληρωτικά δέσμιος του ακροδεξιού συνέταιρου του, του κ. Καμμένου και των εσωκομματικών του ισορροπιών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι: (στοιχεία Γεν. Γρ. Δημοσίων Εσόδων):

Το 50% των Ελλήνων φορολογουμένων έχει σήμερα ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Το 20% των φορολογουμένων αντιμετωπίζουν άμεσο κίνδυνο κατασχέσεων ή αναγκαστικών μέτρων είσπραξης εναντίον τους.

Το 10% έχει ήδη υποστεί κατασχέσεις ή αναγκαστικά μέτρα.

Πέρα όμως από τα χρέη προς το Δημόσιο, δυστυχώς αυξάνονται και τα χρέη προς τα ασφαλιστικά Ταμεία (25 δις ευρώ), ακόμη και προς τις ΔΕΚΟ (3 δις προς την ΔΕΗ σήμερα).

Πριν λίγες ημέρες ακούσαμε την κραυγή απόγνωσης των Συνταξιούχων προς την Κυβέρνηση.

Κανείς πια δεν μπορεί να περιμένει τίποτε από τους ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ.

Αντίθετα η αδυναμία εξόδου από τα μνημόνια και την κρίση, η ανικανότητα και αναποτελεσματικότητα της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ επιδεινώνουν την κατάσταση.

Η προστασία της περιουσίας των Ελλήνων αποτελεί θεμελιώδη υποχρέωση της Πολιτείας.

Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει με την σημερινή Κυβέρνηση.

Γι’ αυτό η Δημοκρατική Συμπαράταξη διεκδικεί την αλλαγή των πολιτικών συσχετισμών ώστε να επιβάλλει την αναγκαία Εθνική Γραμμή εξόδου από την κρίση και την Εθνική Συνεννόηση που θα την κάνει πράξη.

Πρωτεύον ζήτημα αυτής της Εθνικής Γραμμής, καθοριστικό για την ανάκαμψη της Ελληνικής Οικονομίας είναι η αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους, που τείνει να αγγίξει και να ξεπεράσει το Δημόσιο χρέος.

Ώστε να αλλάξει η ψυχολογία στην οικονομική και κοινωνική ζωή, να αποδεσμευθούν πόροι για την χρηματοδότηση της οικονομίας και να διασφαλιστεί κατ’ επέκταση η κοινωνική σταθερότητα.

Κυρίες και Κύριοι,

Σήμερα προσεγγίζουμε το πρώτο ειδικότερο ζήτημα του ιδιωτικού χρέους που είναι αυτό των ληξιπρόθεσμων στεγαστικών δανείων.

Στο επόμενο διάστημα και σε συνεργασία με τις επαγγελματικές οργανώσεις, θα παρουσιάσουμε και τις θέσεις μας για την διαχείριση των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων, με κριτήρια την αποκατάσταση της βιωσιμότητας των επιχειρήσεων αλλά και την προστασία της απασχόλησης σε αυτές.

Θέμα που αφορά μεγάλη μερίδα των συμπολιτών μας που ενέχονται οι ίδιοι ως πρωτοφειλέτες, αλλά και ως εγγυητές, σε Δάνεια που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν.

Πολίτες που δεν είναι συνειδητά κακοπληρωτές, αλλά αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα λόγω της κρίσης, της ανεργίας, της μείωσης μισθών και συντάξεων, της αύξησης των φόρων, και επιπλέον βιώνουν την ανασφάλεια με τον κίνδυνο απώλειας της Α’ κατοικίας τους.

Και αυτό το πρόβλημα, έχει τις ρίζες του, στη διακυβέρνηση της ΝΔ, 2004- 2009, αφού τότε δημιουργήθηκε η φούσκα με τις αξίες των ακινήτων και οδηγήθηκαν οι πολίτες σε έναν υπερδανεισμό για την απόκτηση του αγαθού της οικογενειακής στέγης.

Εξάλλου είναι ενδεικτικό ότι το μεγάλο πρόβλημα αφορά Δάνεια τα οποία χορηγήθηκαν εκείνη την περίοδο. Θα σας παρουσιαστεί ο σχετικός πίνακας.

Θέλω να επισημάνω ότι οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ πήραν από την αρχή μέτρα για την προστασία της Α’ κατοικίας των μικρών και μεσαίων νοικοκυριών από πλειστηριασμούς, τόσο με το νόμο που έγινε γνωστός ως Νόμος Κατσέλη αλλά ήταν νόμος ΠΑΣΟΚ ,δηλαδή τον Ν. 3869/2010, όσο και με σειρά ειδικών νομοθετικών παρεμβάσεων.

Αντίθετα η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ συμφώνησαν με την τρόικα για την δυνατότητα πώλησης των στεγαστικών δανείων σε ξένα funds και περιόρισαν δραστικά την προστασία της πρώτης κατοικίας και μάλιστα με ημερομηνία λήξης ως 31/12/2017.

Το αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής ποιο ήταν; Τι κατάφεραν ;

Από το κανένα σπίτι σε χέρια τραπεζίτη, στους ωμούς εκβιασμούς των Funds στα μικρά και μεσαία νοικοκυριά. Με λίγα λόγια ξεχρεώστε ή αλλιώς «κανένα σπίτι σε χέρια ιδιοκτήτη». Είναι αυτό αριστερά;

Κυρίες και Κύριοι,

Δεν μπορεί κανείς να αδιαφορεί για αυτή την κατάσταση.

Ιδιαίτερα όταν οι πλειστηριασμοί καταστρέφουν τους δανειολήπτες, , υπονομεύουν τις προοπτικές ανάπτυξης, εκμηδενίζουν τις αξίες των σπιτιών και πολλαπλασιάζουν τις αδυναμίες του πιστωτικού συστήματος.

Η Δημοκρατική Συμπαράταξη ως προοδευτική δύναμη στην Ελληνική Κοινωνία, παρουσιάζει σήμερα μια πρόταση επίλυσης του προβλήματος προς όφελος όλων.

Όλων: των δανειοληπτών, των τραπεζών, της οικονομίας γενικότερα.

Η πρότασή μας αφορά τους μικρούς και μεσαίους δανειολήπτες, όχι αυτούς που αξιοποίησαν την περίοδο της επίπλαστης ευημερίας για να αποκτήσουν μεγάλες περιουσίες και σήμερα θέλουν να τις κρατήσουν δωρεάν, σε βάρος της κοινωνίας και της Εθνικής Οικονομίας.

Είναι αυτοί οι λίγοι, που οι οφειλές τους είναι το μεγάλο μέρος ως ποσό των κόκκινων Δανείων.

Η πρότασή μας αφορά αυτούς που γνήσια και αποδεδειγμένα αντιμετωπίζουν προβλήματα και όχι τους κακοπληρωτές, αυτούς που εκμεταλλεύονται την κρίση ενώ έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν.

Βασίζεται σε μια Κοινωνική Συμφωνία, σε συμφωνία όλων των συμπληρωματικών μέτρων -δανειοληπτών και τραπεζών- ώστε οι αναγκαίες νομοθετικές παρεμβάσεις να είναι το αποτέλεσμα και επιστέγασμα αυτής και να διασφαλίζεται η ισορροπία μεταξύ της οικονομίας και κοινωνίας.

Τα στελέχη της Δημοκρατικής Συμπαράταξης που δούλεψαν το σχέδιο, θα παρουσιάσουν στην συνέχεια αναλυτικά τις προτάσεις μας.

Θέλω να τονίσω ότι η πρότασή μας, είναι αποτέλεσμα μελέτης των ποιοτικών στοιχείων του Δανεισμού των Πολιτών. Δεν έγινε πρόχειρα, αλλά στηρίζεται σε δεδομένα ποσοτικά και ποιοτικά.

Θέλω να σημειώσω ότι τα Στεγαστικά Δάνεια σε καθυστέρηση αντιπροσωπεύουν μόνο το 35% του συνόλου των Δανείων σε καθυστέρηση.

Από αυτό το 35% , το 10% των δανειοληπτών έχει το 50% της οφειλής των Στεγαστικών Δανείων.

Η πρόταση μας απευθύνεται στο 90% των δανειοληπτών και πρόκειται για μικρές και μεσαίες ιδιοκτησίες με μικρά ποσά οφειλής.

Χρειάζεται λοιπόν να επιλύσουμε το πρόβλημα, για να αντιστραφεί η τάση αύξησης των δανείων, για να σταθεροποιηθεί το πιστωτικό σύστημα και η ρευστότητα στην αγορά, για να εμπεδωθεί αίσθημα ασφάλειας στην Ελληνική κοινωνία.

Κεντρικά σημεία της πολιτικής μας είναι:

Η πλήρης προστασία με πάγωμα της οφειλής όσο διαρκεί η κρίση, για αυτούς που βιώνουν την φτώχεια και τον κίνδυνο του κοινωνικού αποκλεισμού. Παράταση της ισχύος του Νόμου Κατσέλη(3869) για τις ευπαθείς ομάδες με νομοθετικές βελτιώσεις.

Η ρύθμιση των δανείων των μικρών και μεσαίων δανειοληπτών, με πλαφόν καταβολής και χαμηλά επιτόκια.

Το κούρεμα των οφειλών με βάση την εμπορική αξία των ακινήτων.

Η ακύρωση των καταχρηστικών ρυθμίσεων, που έγιναν μονομερώς από τις Τράπεζες μέσα στην κρίση και οδήγησαν σε αυξήσεις στα επιτόκια των δανείων.

Η διαγραφή των τόκων υπερημερίας για όσους ρυθμίζουν τα δάνειά τους.

Τα δάνεια που είτε έχει χορηγήσει το Δημόσιο είτε έχει εγγυηθεί(όπως σεισμοδάνεια) θα πρέπει να ρυθμιστούν όπως οι υπόλοιπες κατηγορίες δανείων, χωρίς πανωτόκια και υπέρμετρες χρεώσεις.

Ο απεγκλωβισμός των δανειοληπτών σε ελβετικό φράγκο από τις υπέρμετρες επιβαρύνσεις που επέβαλε η αλλαγή της ισοτιμίας του.

Τα κίνητρα για να παραμείνουν συνεπείς και οι σήμερα ενήμεροι δανειολήπτες.

Η κατηγορηματική αντίθεσή μας σε οποιαδήποτε πώληση στεγαστικών δανείων που αφορούν μικρές και μεσαίες ιδιοκτησίες, σε funds, κάτι που θα οδηγούσε σε εκρηκτικά κοινωνικά αδιέξοδα και θα υπονόμευε την σταθερότητα του Τραπεζικού Συστήματος.

Ο απεγκλωβισμός των Δανειοληπτών, εργαζόμενων του Δημόσιου Τομέα και Συνταξιούχων του Δημοσίου, από τις υπέρμετρα Μεγάλες Δόσεις, στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Εφαρμογή και σε αυτή την περίπτωση της κλασματικής δόσης ανάλογα με το εισόδημα και μείωση των επιτοκίων δανεισμού ώστε να υπάρξουν βιώσιμες λύσεις που θα επιτρέπουν την αξιοπρεπή διαβίωση τους. (ενώ το Δημόσιο δανείζεται σήμερα με επιτόκιο 1,2% τα δάνεια του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων έχουν επιτόκιο 6% τα στεγαστικά και 8% τα καταναλωτικά. Μεγάλο Πρόβλημα εδώ υπάρχει με το γεγονός ότι επί Αλογοσκούφη πωλήθηκαν δάνεια σε funds)

Κυρίες και Κύριοι,

Η έξοδος από την οικονομική κρίση, αποτελεί σήμερα τον πρώτο και μεγάλο εθνικό στόχο.

Δεν μπορούμε παρά να τον πετύχουμε, με συλλογικό όραμα και κινητοποίηση όλων των Δυνάμεων της Κοινωνίας.

Η εμπέδωση ενός κλίματος Δικαιοσύνης και Ασφάλειας είναι το πρώτο μεγάλο Βήμα.

Η Αλλαγή της ψυχολογίας στην οικονομία είναι το δεύτερο μεγάλο βήμα.

Η πρότασή μας ακριβώς αυτούς τους στόχους έχει.

Συνεργατικά και όχι ανταγωνιστικά η οικονομία και η κοινωνία, μπορούν να δομήσουν τους όρους εξόδου από το σημερινό αδιέξοδο.

Η λύση που προτείνουμε είναι πραγματική, ρεαλιστική και Δίκαιη.

Δίνει κίνητρα ρύθμισης των χρεών χωρίς να διαταράσσεται η ισορροπία του Τραπεζικού συστήματος αντίθετα ενισχύεται.

Είναι μάλιστα ένας οδικός χάρτης που βάσιμα πιστεύουμε ότι μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των κόκκινων στεγαστικών δανείων με πολύ μεγαλύτερη αποκλιμάκωση από αυτή που προβλέπουν οι μνημονικοί όροι.

Κυρίες και Κύριοι,

Σας καλώ με τις παρεμβάσεις και τις θέσεις σας να συμβάλλετε στην βελτίωση των προτάσεών μας, στην διόρθωση, την ενίσχυσή τους, την μεγαλύτερη αποτελεσματικότητά τους.

Σας καλώ να δουλέψουμε μαζί για να γίνει πράξη το αποτέλεσμα του διαλόγου μας.

Να δημιουργήσουμε ένα ισχυρό πολιτικό και κοινωνικό μέτωπο, που θα έχει την γνώση και την βούληση να επιλύσει και αυτό και τα άλλα μείζονα προβλήματα που απασχολούν την Ελληνική Κοινωνία.

Σας ευχαριστώ.

Χαιρετισμός του Νίκου Διακουλάκη στην Ημερίδα Της Κ.Ο. ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗΣ, με θέμα: ‘‘ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΚΟΚΚΙΝΩΝ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΩΝ ΔΑΝΕΙΩΝ‘‘

 

Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, είναι βυθισμένη σε μια παρατεταμένη οικονομική κρίση με τα γνωστά καταστροφικά αποτελέσματα. Μείωση του ΑΕΠ, μεγάλη αύξηση της ανεργίας, όξυνση του φαινομένου της φυγής στο εξωτερικό επιχειρήσεων, κεφαλαίων, αλλά και πολύτιμων ανθρώπινων πόρων, της νέας γενιάς.

Τεράστιες είναι και οι κοινωνικές επιπτώσεις που απορρέουν από την πτώση του βιοτικού επιπέδου και τη συνεπαγόμενη διόγκωση όχι μόνο του δημόσιου, αλλά και του ιδιωτικού χρέους που έχει ξεπεράσει σε ύψος το δημόσιο χρέος, πλησιάζοντας το 130% του ΑΕΠ, κατά το ήμισυ δε αποτελείται από μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί πλέον μείζον πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας, οι δε κίνδυνοι για το μέλλον πολλαπλασιάζονται, όσο καθυστερεί η αντιμετώπιση τους.

Το μέρος του ιδιωτικού χρέους που αντιστοιχεί στα μη εξυπηρετούμενα στεγαστικά δάνεια ύψους 65 δις. Ευρώ αποτελεί ένα εκρηκτικό μείγμα κόκκινων δανείων που απαιτεί άμεσες και βιώσιμες λύσεις.

Σήμερα στην Ελλάδα τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια ανέρχονται στο 35% του συνόλου των στεγαστικών δανείων, έναντι 19% στην Ιρλανδία και 6% στην Ισπανία. Σε συνδυασμό δε με την μεγάλης διάρκειας πτώση τιμών στην αγορά κατοικίας που έφτασε στο 40%, καθιστά την στεγαστική κρίση στην Ελλάδα πολύ χειρότερη από τις αντίστοιχες άλλων χωρών.

Η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει δείξει ότι οι συμβατικές λύσεις που εφαρμόστηκαν ευρέως από τα εγχώρια τραπεζικά ιδρύματα και αφορούν σε ταμειακές διευκολύνσεις για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, δεν είναι βιώσιμες, καθώς η κρίση έχει μεγάλη ένταση και διάρκεια, η αξία της κατοικίας υποχωρεί συνεχώς και το ύψος κάθε δανείου αυξάνεται με τη συσσώρευση τόκων.

Ούτε όμως η «απελευθέρωση» των πλειστηριασμών, που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση εντείνοντας το κλίμα ανασφάλειας και αβεβαιότητας στους πολίτες, συμβάλλουν στη λύση του προβλήματος. Διευκολύνουν μεν πρόσκαιρα τους ισολογισμούς των τραπεζών, έχουν όμως, έντονο κοινωνικό κόστος, αλλά και πολλά μειονεκτήματα ενισχύοντας τη στεγαστική κρίση με την πίεση που ασκούν για περαιτέρω πτώση των τιμών των ακινήτων που παρασύρει και τις αξίες των υποθηκευμένων ακινήτων, επιβαρύνοντας τους ισολογισμούς των πιστωτικών ιδρυμάτων.

Εκτιμάται ότι όταν το ποσοστό των κόκκινων δανείων ξεπερνά ένα κρίσιμο επίπεδο, οι πλειστηριασμοί δεν αποτελούν λύση. Απόδειξη, ότι δεν έγιναν σχεδόν καθόλου πλειστηριασμοί κατοικιών σε χώρες όπως η Ιρλανδία, με μεγάλο επίσης αριθμό μη εξυπηρετούμενων στεγαστικών δανείων.

Η πώληση των στεγαστικών δανείων σε funds είναι επίσης μη λειτουργική λύση. Παρά το ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ συμφώνησε με την τρόικα για την δυνατότητα πώλησης των κόκκινων δανείων σε ξένα funds, περιορίζοντας μάλιστα την προστασία στα φτωχά μόνο νοικοκυριά και μάλιστα ως τις 31/12/2017, δεν φαίνεται ότι να δούμε σύντομα πωλήσεις στεγαστικών δανείων σε funds γιατί είναι μεγάλο το ρίσκο της χώρας και άρα οι προσφορές που θα κάνουν τα funds για να αγοράσουν στεγαστικά δάνεια δεν θα είναι καθόλου συμφέρουσες για τις τράπεζες.

Μια άλλη λύση για την Ελλάδα είναι αυτή που ακολούθησε η Ισλανδία όπου για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, προσφέρθηκε σε όλους τους επιλέξιμους δανειολήπτες στεγαστικών δανείων μια ελάφρυνση χρέους με τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά για όλους τους μη ενήμερους δανειολήπτες με στεγαστικό δάνειο. Το ύψος του δανείου που ξεπερνούσε την τρέχουσα εμπορική αξία του ακινήτου, μειώθηκε στο 110% της αξίας του ακινήτου.

Σε κάθε λύση θα πρέπει βέβαια να λαμβάνεται υπόψη ο ηθικός κίνδυνος. Οι διευκολύνσεις θα πρέπει να βοηθούν τους πραγματικά αδύνατους (με βάση το σύνολο των οικογενειακών περιουσιακών στοιχείων τους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό) και δεν θα πρέπει να επιβραβεύουν τους φοροφυγάδες, επιβαρύνοντας τους συνεπείς δανειολήπτες και τους νομοταγείς πολίτες που σε τελευταία ανάλυση πληρώνουν το κόστος των μέτρων, και όχι οι τράπεζες. Ούτε να προσφέρονται κίνητρα για καταχρηστικές συμπεριφορές με κίνδυνο τη δημιουργία νέων στρατιών κακοπληρωτών.

Σήμερα, δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια για καθυστερήσεις. Η διαιώνιση του προβλήματος δημιουργεί νέες αδικίες. Γιατί οι μεν με τα κόκκινα δάνεια μένουν στα σπίτια τους χωρίς να πληρώνουν ούτε ενοίκιο ούτε δόση, ενώ οι άλλοι και κυρίως οι νεότεροι στερούνται κάθε ευκαιρίας χρηματοδότησης, αφού δεν υπάρχει τραπεζικό σύστημα ικανό να τους δώσει δάνειο, στεγαστικό ή επιχειρηματικό.

Η δέσμη προτάσεων της Ομάδας Εργασίας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης αποτελεί ένα ρεαλιστικό πλαίσιο για την επίλυση του προβλήματος.

Η ομιλία του προέδρου της ΔΗΜΑΡ και κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Θανάση Θεοχαρόπουλου, στην Βουλή, στην εκδήλωση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας με θέμα «Προτάσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος των κόκκινων στεγαστικών δανείων»

 

 

Η πραγματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η χώρα μας αποτυπώνεται πλήρως στην εντεινόμενη υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών. Την στιγμή που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ θέλει να κάνει λόγο για κοινωνική πολιτική και δίκαιη ανάπτυξη, έχουμε περικοπές σε συντάξεις, μείωση των μισθών και εξοντωτικούς άμεσους και έμμεσους φόρους.

Η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών είναι πλέον εξαντλημένη, όπως αποδεικνύεται και από την αύξηση κατά 16,1 δις ευρώ (Γενάρης 2015 – Σεπτέμβρης 2016) των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο. Τα λουκέτα πολλαπλασιάζονται, οι εξαγωγές και η κατανάλωση βυθίζονται, η ανεργία καλπάζει. Σύμφωνα δε με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια έχουν ανέλθει σε πρωτοφανή υψηλό επίπεδο.

Πίσω όμως από αυτά τα ανησυχητικά στατιστικά στοιχεία, πίσω από τους αριθμούς, βρίσκονται άνθρωποι που χάνουν την δουλειά τους, που παλεύουν να επιβιώσουν και που κινδυνεύουν να χάσουν ακόμη και το σπίτι τους.

Διότι τα στεγαστικά δάνεια, τα οποία συνεχίζουν ακόμα και σήμερα να επιβαρύνονται με μεγάλα επιτόκια, δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν. Είναι αναντίστοιχα τόσο των εισοδημάτων των δανειοληπτών όσο και της αξίας πλέον των ακινήτων με τα οποία είναι συνδεδεμένα.

Τα κόκκινα στεγαστικά δάνεια δεν αποτελούν μόνο μια θηλιά στο λαιμό των πολιτών που όλο και στενεύει. Πιέζουν επιπλέον και το εγχώριο τραπεζικό σύστημα, αλλά και την επιχειρηματική δραστηριότητα, καθώς μειώνονται τα έσοδα των τραπεζών και περιορίζεται η ρευστότητά τους, με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολη η χρηματοδότηση νέων επενδυτικών σχεδίων και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης καταθετών και επενδυτών στο τραπεζικό μας σύστημα, ενώ συνθλίβεται ταυτόχρονα και η αγορά κατοικίας.

Με ποιο τρόπο όμως θα αντιμετωπιστεί το μείζον αυτό πρόβλημα των κόκκινων στεγαστικών δανείων; Τι είναι αυτό που μπορεί ρεαλιστικά να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί για την ανακούφιση των πολιτών και τη βελτίωση της ζωής τους; Διότι χιλιάδες δανειολήπτες βρίσκονται σε αδιέξοδο και η κατάστασή τους, όπως προκύπτει και από το προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού, θα επιδεινωθεί το 2017.

Η κυβέρνηση όφειλε να αντιμετωπίσει ουσιαστικά το ζήτημα των στεγαστικών δανείων, έπειτα από ευρεία διαβούλευση, έτσι ώστε οι λύσεις που θα προκύψουν να είναι συμφέρουσες και για τις δύο πλευρές. Αντ’ αυτού επιδίδεται σε δηλώσεις και επικοινωνιακές τακτικές, που οξύνουν περαιτέρω το πρόβλημα των υπερχρεωμένων νοικοκυριών. Διότι δεν έχει ένα σαφές σχέδιο που θα ανακουφίσει τους δανειολήπτες από τα χρέη τους, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες, το ύψος των αποδοχών που λαμβάνουν σήμερα αλλά και τη σημερινή αξία των ακινήτων. Ούτε ξεκαθαρίζει τι διαπραγματεύεται με τους θεσμούς και τι προτίθεται να κάνει στο εξής.

Εμείς, στη Δημοκρατική Συμπαράταξη, επιμένουμε στη άμεση και δίκαιη επίλυση του θέματος των κόκκινων στεγαστικών δανείων. Γι’ αυτό είμαστε σήμερα εδώ. Για εμάς, η δραστική λύση μπορεί να προέλθει μόνο μέσω ενός ολοκληρωμένου και αναλυτικού σχεδίου με ουσιαστικό κοινωνικό αποτύπωμα, που θα διαχωρίζει τους δανειολήπτες σε αυτούς που μπορούν να πληρώσουν από αυτούς που δεν μπορούν.

Πρέπει να προσφέρονται διευρυμένες δυνατότητες για την διαχείριση των ανείσπρακτων οφειλών, με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι δυνατή η εξυπηρέτηση της οφειλής. Προσωπικά, είμαι μακριά από μανιχαϊστικές απόψεις για κάθε ζήτημα. Δεν με εκφράζει το πέταγμα όλων των οφειλετών και των εχόντων κόκκινα δάνεια στο ίδιο πιθάρι. Η εξατομικευμένη προσέγγιση που θα προστατεύει τους ειλικρινείς οφειλέτες, αλλά και θα εξασφαλίσει και το Δημόσιο, είναι ο μοναδικός δρόμος που πρέπει να ακολουθηθεί.

Χρειάζεται μια εξατομικευμένη προσέγγιση με συγκεκριμένα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια για να δούμε γιατί και πως κάποιος έφτασε να οφείλει και ποιος είναι αυτός ο κάποιος. Διότι προφανώς και δεν είναι το ίδιο ένας που έχει κόκκινο δάνειο και συγχρόνως σημαντική μείωση του μισθού του, με έναν που έχει μεγάλη άλλη ακίνητη περιουσία και υψηλά εισοδήματα. Στο επίκεντρο λοιπόν πρέπει να είναι ο δανειολήπτης και να εξετάζονται όλα τα στοιχεία (συνθήκες διαβίωσης, προοπτικές βελτίωσης κ.λπ.), αλλά και να δίνονται κίνητρα στους συνεπείς δανειολήπτες.

Κι επιτέλους, πρέπει να διασφαλίσουμε την ίση μεταχείριση των πολιτών και στο ζήτημα αυτό. Είτε ο δανειολήπτης είναι δημόσιος υπάλληλος είτε ελεύθερος επαγγελματίας, είτε δανείστηκε από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων είτε από ιδιωτικές τράπεζες.

Οφείλουμε να βρούμε λύσεις που θα αντιμετωπίζουν πρωτίστως καταστάσεις ανάγκης και θα διασφαλίζουν την προστασία της πρώτης κατοικίας από τον κίνδυνο του πλειστηριασμού. Διότι με τις παρατάσεις και τις προσωρινές λύσεις, κυρίως σε αυτή την τόσο δύσκολη συγκυρία, το πρόβλημα δεν λύνεται. Αντιθέτως, γίνεται εντονότερο. Οι πλειστηριασμοί, το έχουμε τονίσει επανειλημμένα, δεν αποτελούν τη λύση του προβλήματος. Αντιθέτως έχουν οδυνηρές συνέπειες και δημιουργούν πολλαπλά προβλήματα τόσο στους δανειολήπτες όσο και στα πιστωτικά ιδρύματα.

Οι προτάσεις μας για την επίλυση του προβλήματος των κόκκινων στεγαστικών δανείων βασίζονται σε μια κοινωνική συμφωνία με δικαιώματα και υποχρεώσεις για όλους.

Η οικονομική και κοινωνική κρίση ολοένα και βαθαίνει. Οι πολίτες βιώνουν, καθημερινά όλο και περισσότερο, τις σκληρές επιπτώσεις της. Οι κόκκινες γραμμές που άλλοτε έθετε ο ΣΥΡΙΖΑ για την προστασία της κατοικίας ξεθώριασαν.

Για αυτό είμαστε σήμερα εδώ. Παρουσιάζουμε τις δικές μας ρεαλιστικές προτάσεις και πρωτίστως σας ακούμε.

Είμαι βέβαιος πως η σημερινή ημερίδα που οργανώνεται από την κοινοβουλευτική μας ομάδα, της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, θα εμπλουτίσει περαιτέρω τις προτάσεις μας για την αντιμετώπιση του προβλήματος των κόκκινων στεγαστικών δανείων.

Να είστε σίγουροι ότι η Δημοκρατική Συμπαράταξη θα συνεχίσει να εργάζεται συστηματικά για ένα προοδευτικό σχέδιο για την χώρα μας και το μέλλον της. Για να υπερβούμε την κρίση, με όραμα και μεταρρυθμίσεις.

Φωτογραφίες

 

Pin It